Biztosan hallottad már ezt a mondatot:
„Az a jó értékesítő, aki jól tud beszélni.”
Elsőre logikusnak tűnik. Hiszen az értékesítés szó szerint beszélgetés, nem?
Csakhogy ez egy óriási tévhit. Sőt, ez az egyik legnagyobb félreértés, ami az értékesítői szakmát máig torzítja.
Az igazság ezzel szemben ez:
Nem az a legjobb értékesítő, aki sokat beszél.
Hanem az, aki jól tud figyelni.
A legtöbb értékesítő ott követi el a hibát, hogy már az első pillanattól kezdve „önti” a termékelőnyöket. Sorolják az adatokat, funkciókat, USP-ket, mintha ettől várnák a varázslatot. Csakhogy a másik oldalon egy ember ül – akinek problémája van, céljai vannak, döntései, kétségei.
És a legfontosabbat senki nem kérdezi meg:
👉 „Neked mire van szükséged?”
Ez az a kérdés, amit szinte soha nem hallani a klasszikus értékesítőktől.
Pedig ha ezt az egy dolgot megváltoztatod, látványosan több üzletet fogsz zárni.
A figyelem az új meggyőzés
A sikeres értékesítők nem terméket adnak el, hanem megértést kínálnak.
Először kérdeznek, meghallgatják az ügyfelet, ráéreznek arra, mi mozgatja őt – és csak ezután válaszolnak a megfelelő megoldással.
Egy egyszerű, de brutálisan hatékony szabály:
Két füled van, egy szád – használd arányosan.
Aki figyelni tud, kérdezni, majd célzottan kommunikál, az nem elad –
hanem segít dönteni.
És az ügyfelek pontosan ezt értékelik: azt, aki nem rájuk beszél, hanem rájuk hangolódik.
Tanácsom: gyakorold a csendet, a figyelmet és az őszinte érdeklődést.
Ez fog kiemelni a tömegből.
Nem a legszebb mondatok vagy a legjobb pitch.
Hanem az, hogy valóban érdekel téged, kivel beszélsz – és miben tudsz neki segíteni.
Szeretnél még több ilyen tévhitet eloszlatni az értékesítés világából?
Kövess a blogon, vagy vedd fel velem a kapcsolatot –
mert az értékesítés nem trükk, hanem szakma. És itt az ideje, hogy ezt újra komolyan vegyük.